Buscador de libros
Busqueda avanzadaPrimer capítulo / Extracto
- N° páginas : 144
- Medidas: 230 x 160 mm.
- Peso: gr
- Encuadernación: Rústica
Una tragèdia pintada SANCEZ MARQUEZ, CARLES
Un estudi fonamental per conèixer el martiri de Sant Tomàs Beckett i la difusió del seu culte a Santa Maria de Terrassa i a tota la península Ibèrica a l'edat mitjana.
¿Quieres comprar este libro? Busca tu librería más cercana

Sinopsis
L’assassinat de l’arquebisbe de Canterbury Tomàs Becket el 1170 a mans dels homes del cercle de confiança del rei Enric II d’Anglaterra va causar un enorme impacte a l’Europa del segle xii. La seva mort violenta va ser el tràgic desenllaç d’un conflicte de gran transcendència entre el poder secular de les monarquies feudals europees i el poder espiritual de l’Església. Arran dels fets, la figura de Becket assolí un gran ressó i el seu culte va estendre’s arreu, també a la península Ibèrica, on trobem obres que rememoren el seu martiri i santificació, com el conjunt pictòric de Santa Maria de Terrassa (ca. 1180). Una tragèdia pintada narra la difusió del culte a Tomàs Becket i il·lumina les relacions entre Anglaterra i el món peninsular de fa vuit-cents cinquanta anys. Per quin motiu Ramon Berenguer IV va confiar la tutela del seus fills al rei d’Anglaterra? Va tenir Elionor Plantagenet, filla d’Enric II, un paper actiu en la promoció del culte a Becket al regne de Castella? La presència d’un canonge anglès de nom Harvey a Santa Maria de Terrassa va ser determinant en l’elecció del tema de les pintures? Aquests són alguns dels interrogants d’un trencaclosques històric que va tenir com a principal escenari la Catalunya de la segona meitat del segle XII.
Autor: Sánchez Márquez, Carles
Carles Sánchez Márquez (Terrassa, 1983) és Doctor en Història de l’Art per la Universitat Autònoma de Barcelona (2017, Premi Extraordinari de Doctorat), d’on és professor al Departament d’Art i de Musicologia. Actualment compagina la tasca docent amb el càrrec de director de la candidatura de la Seu d’Ègara a Patrimoni Mundial de la UNESCO (Ajuntament de Terrassa). Ha treballat com a redactor de l’Enciclopedia del Románico en España (Fundación Santa María la Real) i ha gaudit d’una beca de recerca de la Fundació Andrew W. Mellon. Programa Catedral de Santiago, per a l’estudi del Pórtico de la Gloria. Les seves principals línies de recerca són la pintura i escultura romàniques i la sociologia de l’artista medieval. Aquest darrer és el tema de la seva tesi doctoral Bastir la catedral: organización del taller, estatus y rol del artista en el arte medieval hispano. Membre del grup de recerca consolidat Magistri Cataloniae-Estudis culturals de la Mediterrània Medieval (s. XI-XV), ha participat en nombrosos congressos d’àmbit nacional i internacional a Barcelona, Madrid, Roma, Pisa, Montpeller i Perpinyà.